Edit - piggelin ponny

Idag red jag på en piiggg ponny i ridhuset. Han var riktigt pigg så han kunde knappt skritta ordentligt, jättetaggad! Jag jobbade på bl.a. ökad trav snett igenom som han klarade galant! Galopperade också mycket på småvolter och han gjorde fina galoppombyten på medellinjen.
 
Jag har funderat på Lattes foder lite och har kommit fram till att jag ska köpa olika foder och prova dom i några veckor var, och se vilket som är bäst.
jag har hittat två olika alternativ att pröva till honom:
 
Granngården aktiv musli:
Müslin är baserad på ångkokt spannmål och har hög energi- och fetthalt, vilket ger högt energiutnyttjande. Den innehåller bl a majs och linfrökaka samt en påkostad vitamin och mineralblandning som anpassats till svenskt grovfoder.

Krafft pluss energi:
Koncentrerat kompletteringsfoder (koncentrat) Tillför skonsam energi i form av fett och fibrer i kombination med vitaminer och mineraler i balanserade proportioner, 3ggr så koncentrerade som i kompletteringsfoder (färdigfoder). Utvecklat för att höja energiintaget hos hästar som ges ett lämpligt grovfoder enbart eller ges i en foderstat kompletterad med spannmål.
 
Jag har research:at runt dom här och jag tycker dom låter bra men det beror helt på hästen också. Så det är bara att köpa hem och prova! :)
Ni får gärna kommentera om ni vet något bra foder. Helst något som ger högt energiutnyttjande då jag vill att Latte ska använda så mycket av sin egen energi som möjligt. Vill inte ge allt för mkt havre :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Alwa

Jag avråder dig från att köpa en massa olika foder och testa i några veckor, det kan bli lite hursomhelst. Däremåt så råder jag rid till att gå in på Granngården och be dom att ringa upp en foderrådgivare, om dom inte har någon där. Då får man prata med någon ordentligt som vet precis allting om foder. Man får berätta vad man har för häst, vad den används till och allt möjligt. Man får alltid bra och ärliga svar och jag har gjort det tidigare och är till 100% nöjd med resultatet! :)

Svar: okej, det låter bra! tack :)
Edit Lundgren

2013-01-27 @ 20:56:04
URL: http://horseways.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0